جن ها سراغ چه افرادی می روند؟ – فرق جن و انسان و فرشته
در این پست ازسایت ملکوتیها مطلب درباره جن ها سراغ چه افرادی می روند؟فرق جن و انسان و فرشته را قرار داده ایم.جن ها هم گروهی از مخلوقات خداوند هستند که جفت هستند یعنی جنس نر و ماده دارند،تولید مثل می کنند و غذا می خوردند و صاحب اراده هستند.
جن ها سراغ چه افرادی می روند؟ – فرق جن و انسان و فرشته,جن و انس معنی,جن و انس در جدول,جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت,جن و انس شهریار,جن چیست,جن چیست وسیله ,فرق جن و انسان,فرق جن و فرشته
جن ها سراغ چه افرادی می روند؟ – فرق جن و انسان و فرشته
اگر بخواهیم یک دیدگاه وسیع و گسترده به جن و ارواح داشته باشیم بایستی بگوییم:
موجودی است با شعور و اراده که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانند انسان، مکلف است. (سوره حِجر، آیات29-42،سوره جن، آیات 11-15)
مؤمنین آنها در خدمت ائمه(ع) بوده و انسانهای مؤمن و شیعه را برادر خود می خوانند. (میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ج 2، ص 11)
اکثر مردم بر این باورند اجنه گروهی از موجودات زنده می باشند که با وجود نامرئی بودن دارای تفکرات و احساسات هستند و خلقت آنها به هزار سال قبل از بشر بر می گردد و از آتش خلق شده اند.
خداوند در قرآن می فرماید:
وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ ﴿سوره حجر، آیه ٢٧﴾
و جن را پیش از آن از آتشی سوزان و بی دود پدید آوردیم .
وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ ﴿ سوره رحمن، آیه ١٥﴾
و جن را از آمیزه ای [از شعله های مختلف] آتش به وجود آورد.
حقیقت پنهان و راز آلود این موجودات چه هست؟
از دیرباز تا به امروز کنجکاوی و تحقیقات بسیار زیادی در مورد «جن» توسط انسان ها وجود داشته و طبق همین کنجکاوی ها، باورهایی متفاوت و همچنین متناقض در باب این موضوع در ذهن آنها شکل گرفته است که می توان گفت هیچکدام از آنها مستند و قابل اعتماد نمی باشند.
قبل از هر چیزی به معنای لغوی واژه جن می پردازیم. جن به معنای نامرئی ، دور از نظر و پنهان می باشد. در حقیقت این واژه ناظر به ماهیت جن است به همین خاطر بچه ای که هنوز متولد نشده و در بطن مادر حضور دارد و دیده نمی شود جنین نامیده شده است.«جن» یک عنوان از طرف خداوند متعال می باشد که برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم در نظر گرفته شده است.
تفاوت های انس و جن و فرشته:
اشتراک هر سه موجود، برخوردار بودن از تجرد و اراده و اختیار و عقل و مسئولیت و نظام مند بودن زندگی است.
با این تفاوت که جن و انس بدن دارند اما فرشتگان بدن ندارند و اگر هم با بدن دیده شده اند آن بدن تمثل آن فرشته بوده است نه خود فرشته «فتمثل لها بشرا سویا» (سوره مریم آیه17)، یعنی در قوای ذهنیّه انسان به صورت مناسب ظاهر می شوند، بر خلاف انس که بدن ظاهری دارد و بر خلاف جن که بدن دارد اما به صورت متشکل یعنی اگر خود را فشرده کند در خارج دیده می شود.
فرشته هوای نفس و شهوت ندارد اما انس و جن هوای نفس و شهوت دارند. (سوره الرحمن، آیه 56)
همه فرشتگان معصومند اما همه انس و جن معصوم نیستند.
فرشتگان هم در ذات خود مجردند هم در فعل خود یعنی با اراده کارهای خود را انجام می دهند نه با وسیله. اما انس و جن ذاتا مجردند ولی فعلا مادی هستند یعنی با ابزار باید کارها را انجام دهند.
همه فرشتگان و جن ها طی الارض دارند اما همه انسان ها طی الارض ندارند.
فرشته ها قیامت به معنای حساب پس دادن ندارند اما انس و جن قیامت دارند.
انسان مسلمان شیعه و سنی دارد اما جن مسلمان فقط شیعه است.
آیت الله قاضی(ره)، استاد علامه طباطبائی(ره) فرموده است:
جن سنی نداریم؛ چون هنوز برخی از جن هائی که در غدیر خم شاهد من کنت مولاه فهذا علی مولاه گفتن پیامبر(ص) بوده اند زنده اند و بر این واقعه شهادت می دهند. (ادب فنای مقربان آیت الله جوادی آملی).
فرشته محدود است و صاحب مقام معلوم « وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ » (سوره الصافات آیه 164) اما انس و جن از ظرفیت نامحدود بر خوردارند.
در انس و جن جنسیت (مذکر و مونث) هست اما فرشتگان جنسیت ندارند.
فرشتگان از نور خلق می شوند اما بدن انسان از خاک و گل آفریده شده و بدن جن از نار و آتش و به قول قرآن از مارج یعنی از زبانه آتش خلق شده است.
« وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ» (سوره الرحمن آیه 15)
ترجمه: و جن را از آمیزه ای [از شعله های مختلف] آتش به وجود آورد
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ﴿٢٦﴾ وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ ﴿٢٧﴾
ترجمه: و ما انسان را از گِلی خشک که برگرفته از لجنی متعفّن و تیره رنگ است، آفریدیم. و جن را پیش از آن از آتشی سوزان و بی دود پدید آوردیم.
فرشتگان زن و مرد و ازدواج و زاد و ولد ندارند اما انس و جن زن و مرد(سوره جن آیه 6) و ازدواج و زاد و ولد دارند (جن الشیطان، ص57).
حتی در بین فقها بحث است که آیا انس و جن می توانند با هم ازدواج کنند؟ برخی از فقها معتقدند که می شود و برخی حرام می دانند.
فرشتگان نمی میرند (مگر هنگام برپائی قیامت) اما انس و جن مرگ دارند.
قد جن ها کوتاه است (تقریبا دو وجب) ولی می توانند خود را به اندازه یک گنجشک کوچک کنند و یا بالعکس می توانند خود را به اندازه یک اتاق بزرگ کنند.
از حضرت امام صادق(ع) روایت شده است:
روزی حضرت رسول(ص) نشسته بود، مردی به خدمتشان رسید که بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. سلام کرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود«خودش و کلامش شبیه جن است». سپس به او فرمود کیستی؟ عرض کرد:من هام، پسر هیم، فرزند لاتیس، پسر ابلیس هستم. (بحارالانوار، ص83)
چه چیزی جن ها را می ترساند؟
گفتن بسم الله
این که جن از بسم الله می ترسد اگر هم درست باشد در مورد همه آنها بویژه مومنانشان صادق نیست. ( تفسیر المیزان، ج12، ص 223؛ تفسیر المیزان، ج20، ص60)
در چه صورتی جن ها مزاحم انسان می شوند؟
درباره این موضوع که در چه صورت جن ها برای انسان ها مزاحمت ایجاد میکنند راه حل های بسیار زیادی وجود دارد که که خرافات بودن آنها و کاربردشان اثبات نشده است.
در آیه ٢٧٥ از سوره بقره از طرف خداوند آمده است:
کسانی که ربا می خورند [در میان مردم و برای امر معیشت و زندگی] به پای نمی خیزند، مگر مانند به پای خاستن کسی که شیطان او را با تماس خود آشفته حال کرده [و تعادل روانی و عقلی اش را مختل ساخته] است، این بدان سبب است که آنان گفتند:خرید و فروش هم مانند رباست. در حالی که خدا خرید و فروش را حلال، و ربا را حرام کرده است.
پس هر که از سوی پروردگارش پندی به او رسد و [از کار زشت خود] بازایستد، سودهایی که [پیش از تحریم آن] به دست آورده، مال خود اوست، و کارش [از جهت آثار گناه و کیفر آخرتی] با خداست. و کسانی که [به عمل زشت خود] بازگردند [و نهی خدا را احترام نکنند] پس آنان اهل آتش اند، و در آن جاودانه اند.
در تفسیر این آیه علامه طباطبایی می فرماید:
آن چه آیه بر آن دلالت دارد بیش از این نیست که دست کم بعض از جنون ها مستند به مس جن است و استناد جنون به عللی چون شیطان موجب ابطال علل طبیعی نیست بلکه علل طبیعی در طول علل غیرطبیعی هستند نه در عرض آن ها. (تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 2، ص 574)
نتیجه اینکه جنیان و شیاطین به هیچ وجه سلطه قهری و غیر ارادی و تصرف بر انسان نداشته و هر گونه انحرافی که از سوی آنها درباره انسان صورت می پذیرد همراه با اختیار و اراده انسان می باشد ولی در اینکه برخی از سختی های زندگی انسان از طرف شیاطین است شکی نیست که جملگی برای امتحان و آزمایش ما است.بنابراین باید گفت بین سختی و انحراف تفاوت بسیاری وجود دارد.انحراف مختص مومنین نمی باشد اما سختی ها برای آنها مقدر شده است.
آیات و ادعیه سفارش شده برای دفع اجنه
به همراه داشتن دعای حرز ابی دجانه
متن کامل و خواص دعای حرز ابی دجانه
سوره مزمل
برای دفع شدن دیو و پری و غیره هر قسم که باشد آیه 9 از سوره مزمل را نوشته و در گردن مریض بندد صحت یابد و بلا از او دور شود. (تحفة الاسرار، ص 236)
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا (سوره مزمل، آیه 19)
سوره مبارکه طارق
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است :
هر کس با ایمان سوره مبارکه طارق را به جهت دفع دیو و پری سه بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند از شر آن ها محفوظ می ماند. (خواص آیات قرآن کریم، ص 201)
سوره مبارکه احقاف
همچنین هر کس با ایمان هفت بار سوره مبارکه احقاف را به جهت جن و پری با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند بسیار موثر است و مانع رسیدن آزار و اذیت از آن ها می شود. (خواص آیات قرآن کریم ص 153)
ذکر المومن
هر کس ذکر شریف المومن را 136 مرتبه بخواند از شر جنس و انس محفوظ می ماند. ( مصباح، کفعمی، ص 457)
ضرر جن ها به انسان
اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛ زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند،( مکارم، ارتباط با ارواح، چاپ دهم، ص162) و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.
در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است:
«در آثاری از ابن عباس نقل شده:زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». (شیخ مفید، ارشاد، ص 399)
اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادی در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه هایی را به آتش می کشند و موهوماتی از این قبیل که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست. (تفسیر نمونه، ج 25،چاپ نهم، ص155 و 156)