حقیقت اسم اعظم الهی – از جنس لفظ و کلام
در این پست از سایت ملکوتیها حقیقت اسم اعظم الهی – از جنس لفظ و کلام را قرار داده ایم.اسم اعظم بزرگ ترین نام خداوند می باشد . در روایات ذکر شده است محدوده اثر آن را در عالم هستی بی انتها می باشد و سبب حاجت روایی و مستجاب شدن دعاها در نا امیدی می گردد.و حتی بر روی قوانین طبیعت نیز اثر می گزارد و سبب نزول خیر و برکت بر عالم هستی می گردد.
حقیقت اسم اعظم الهی – از جنس لفظ و کلام,اسم اعظم خدا,اسم اعظم خداوند,اسم اعظم به انگلیسی,اسم اعظم چیست,اسم اعظم خدا چیست,اسم اعظم خدا نان است,اسم اعظم خداوند چیست,اسم اعظم در سوره حمد,اسم اعظم چیست متافیزیک و ماوراء الطبیعه,اسم اعظم چیست نویسنده حسین معصوم,اسم اعظم خدا,اسم اعظم خدا برای حاجت,اسم اعظم خدا چند تاست,اسم اعظم خدا با حروف ابجد,اسم اعظم خدا نان است,اسم اعظم خدا در جوشن کبیر
حقیقت اسم اعظم الهی – از جنس لفظ و کلام
حقیقت و مصداق اسم اعظم روشن نیست؛ برخی آن را از جنس الفاظ و کلمات و برخی دیگر، آن را حقیقتی فراتر از حروف و کلمات دانستهاند. از روایات و اخبار تنها میتوان اطلاعات و تصور ناقصی از آن بهدست آورد. بنابر برخی روایات، هرکسی ظرفیت و تحمل اسم اعظم را ندارد و ائمه معصومین، برخی پیامبران و افراد دیگر مانند بلعم باعورا و غالب قطّان، از اجداد رسول خدا(ص)، آگاه به این اسم بودهاند. میزان بهرهمندی آنها از این اسم یکسان نبوده است. پیامبر اکرم و اهل بیت، بیشترین بهرهمندی را داشتهاند.
حقیقت اسم اعظم
درباره حقیقت اسم اعظم دو نظر وجود دارد:
- برخی آن را از جنس حروف و الفاظ دانستهاند.
- بیشتر فیلسوفان و عارفان مسلمان، حقیقت اسم اعظم را فراتر از الفاظ و حروف، و آن را حقیقتی عینی و خارجی میدانند.
از جنس لفظ و کلام
تعداد قابل توجهی از مفسران، اسم اعظم را بر اساس ظاهر روایات، مرکب از حروف و الفاظ دانستهاند. صاحبان این دیدگاه چند دستهاند:
- برخی گفتهاند: اسم اعظم، اسمی معین نیست، بلکه هر اسمی را که بنده در حال استغراق در معرفت الهی و انقطاع فکر و عقل از غیر او بر زبان آورد، همان اسم اعظم است
- برخی دیگر، آن را اسمی معین دانستهاند که میان آنان دو قول وجود دارد:
- اسم اعظم به هیچ وجه نزد آفریدگان معلوم نیست.
- اسم اعظم به گونهای معلوم است. این گروه در تعیین مصداق اسم اعظم، آراء مختلفی دارند:
- کلمه «اللّه»
- کلمه «هو»
- «اَلحَیُّ القَیّوم».
- «ذوالجَلالِ وَ الإکرام».
- «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ»
- حروف مقطعه] و دیدگاههای نادر دیگر.
حقیقتی عینی و خارجی
نظر دوم درباره حقیقت اسم اعظم آن است که این اسم از سنخ الفاظ و حروف نیست، بلکه حقیقتی عینی و خارجی است. برخی گفتهاند: بحث حقیقت علّت و معلول و خواص آن، نظریه لفظی بودن اسم اعظم را ردّ میکند، زیرا اسم لفظی، از جهت خصوص لفظش مجموعهای از صداها است و از جهت معنای آن در ذهن، صورتی ذهنی، و محال است که با صدایی یا صورتی ذهنی، بتوان در هر چیزی و به هرگونه دلخواه تصرّف کرد و اگر اسمای الهی در عالم مؤثّر بوده و واسطههای نزول فیض از ذات الهی هستند، الفاظ یا معانی آنها چنین اثری ندارد، بلکه حقایق آنها منشأ چنین آثاری است.
-
-
-
- استدلال به روایات
-
-
کسانی که اسم اعظم را از سنخ الفاظ نمیدانند به روایاتی نیز استدلال کردهاند، چنان که از امام صادق(ع) نقل شده است: خدای متعال اسمی را آفرید که با حروف به صوت نمیآید و با الفاظ تکلّم نمیشود.. و در روایات دیگری آمده است که اسم اعظم ۷۳ حرف دارد، برخی پیامبران تعدادی از حروف آن را و پیامبر اسلام(ص) ۷۲ حرف آن را میدانستند و یک حرف آن را خداوند در حجاب قرار داده یا آنکه برای خود برگزیده است. روشن است که مقصود از حروف در این روایات حروف معمول نیست، زیرا اگر اسم اعظم اسمی لفظی بود که با مجموع حروفش بر معنایی دلالت میکرد، دانستن برخی از آن حروف، هیچ سودی برای پیامبران نداشت و در حجاب بودن حرفی از حروف الفبا، نامعقول بود.
حقیقت اسم اعظم الهی – از جنس لفظ و کلام,اسم اعظم خدا,اسم اعظم خداوند,اسم اعظم به انگلیسی,اسم اعظم چیست,اسم اعظم خدا چیست,اسم اعظم خدا نان است,اسم اعظم خداوند چیست,اسم اعظم در سوره حمد,اسم اعظم چیست متافیزیک و ماوراء الطبیعه,اسم اعظم چیست نویسنده حسین معصوم,اسم اعظم خدا,اسم اعظم خدا برای حاجت,اسم اعظم خدا چند تاست,اسم اعظم خدا با حروف ابجد,اسم اعظم خدا نان است,اسم اعظم خدا در جوشن کبیر
برگرفته از سایت دعا786 مرجع ادعیه و اذکار قرآنی